Lystring lystring!

Jag, Gabriella, har från och med idag lämnat bloggproffs och helt enkelt bytt blogg :P

Nu hittar ni mig här istället: http://crilith.blogspot.com/

Love, love, love

Idag åkte pappa, brorsan Jocke och jag till Borgå. Vi hade alla lite olika ärenden, men det jag köpte var ett nytt minneskort till kameran min.

Jag har som tidigare nämnt en systemkamera man kan filma med, men det jag inte visste i början var att jag behövde ett visst sorts minneskort för att kunna filma ordentligt. Så, mitt första minneskort kunde man bara ta bilder och korta filmsnuttar med, men med mitt nya kan jag filma i hela två timmar utan avbrott ^^

En groda som mamma ville att jag skulle föra ut från källaren :P Han/hon (?) poserade fint ^^

Idag har jag lyssnat om och om igen på en låt som heter ”Love” av ett band som heter CN BLUE. Bandet är väldigt annorlunda jämfört med andra koreanska band, enligt mig. CN BLUE spelar för det första sina låtar själv, och skapar därför en annan känsla än de flesta andra koreanska band som har inbandade pop/techno låtar som de sjunger och dansar till.

YouTube Preview Image

Jag tycker om låten, eftersom den blandar olika stilar i en trevlig mix x) Jag rekomenderar den!
(Joey, du borde känna igen the main singer :P )

En vecka full av program :D

Oj oj, jag har inte bloggat på länge. Men det beror på att jag har haft så fullt upp, men inte med skolarbete eller något sånt, utan Robbie (min, Eccus och Johannas holländska vän) kom på besök i en vecka :D

Vi har haft mycket program hela veckan, t.ex ett typiskt turistbesök i Helsingfors, BBQ hos Holmbergs, volleyboll på molnträsk, filminspelning inför en egen liten reklam och mycket mera!

Jag var lite orolig över att tala engelska i en hel vecka, inte för att jag har så stora problem med engelska, men ändå. Dock kom engelskan helt naturligt efter några dagar, och att tala svenska kändes helt weird x)

Johanna nämnde det redan i sin blogg, men jag nämner det här också; hyperaktiva och knäppa som vi var, kom vi på en hel del inside stuff :P :
”Stop mmocking me!”
”Sstop it!”
”Topic”
”Comedician”
”Comeupcious” (eller hur det skulle skrivas om det var ett riktigt ord :P )
och såklart:
”tussssennnnstoppp” och ”toepassing”.

Hehe, dom låter säkert helt knäppa för andra, men för oss användes de dagligen x)

Som sagt filmade vi in en liten random reklam film, som förstås inte skall tas på allvar, hehe.
Här är resultatet efter allt filmande:

Veckan gick snabbt, och allt är redan över. Kom snart tillbaka Robbie! :D

Film: Ridning i Norge

Som sagt filmade jag lite under ridturen i Norge, men det blev ett mycket skakigt resultat :P Dock är det bättre än ingenting.

YouTube Preview Image

Kameran jag filmade med tar bra bilder, men inte särskilt bra filmer, därav den dåliga kvalitén.

Men huvusaken är i alla fall att jag fick med hästarna, och lite av ridningen. Det är dock inte alls detsamma att se det på film, som att vara där och uppleva det på riktigt :P

Två födelsedagar

Min ljuvliga vän Ira fyllde 18 år här nyligen, och även om jag redan har grattat henne vill jag göra det här också, så:
Grattis Ira! Och välkommen till 18-gänget x)

Dagen efter hennes födelsedag fyllde också Taemin som är i ett av mina favorit band, SHINee, 18 år, så det är många som blir myndiga nu :O Sjuuukt vad tiden går!

Grattis Taemin och Ira!

Hemma igen!

Nu är jag äntligen hemma efter en lång resa hem. Vi åkte alltså bil från Norge, igenom Sverige till Stockholm och därifrån båt till Helsingfors. Huvudsaken med resan var alltså att träffa lilla mommo, och andra släktingar ^^ Nu ser vi dem inte på läääänge :/

Lilla mommo <3

Trots att jag just kommit hem har jag fullt av program. Idag har jag länge och väl jobbat på Johannas present och jaaaah, jag fick den färdig! Men jag kan inte säga vad det är än ^^ Imorgon kommer hon till mig, och då skall jag ge henne den. Får se vad hon säger ;)

Imorgon skall jag kanske också fara ti Borgå med Ica, men vi får se hur det blir.

På fredag kommer Eccus, Joeys och min kompis Robbie hit ända från Nederländerna. Han skall stanna i flera dagar, och vi kommer säkert att hitta på en hel del random stuff att göra x)

Upp till toppen

Efter ridningen for vi upp till toppen av Galdhøpiggen, eller så långt man kom med bil. Innan detta hade jag tänkt att platsen vi bodde på var högt uppe, eftersom husen i dalen nedanför var så små, men detso högre upp med bil vi kom, desto mindre blev också byn vi bodde i.

Våran by syns långt där nere.

Vi stötte också på några får vid vägen. De har de nog rätt så bra, eftersom de får gå fritt vart som helst på fjällen. Ganska lyxigt för dem!

Vid slutet av vägen var vi så högt uppe att fjällen var fulla med snö. Riktiga glaciärer, typ.

Jag kunde inte låta bli utan måste absolut göra en snöboll och kasta i väg den x) det var liksom en sån cool kontrast  i det hela; det var sommar men man hade möjligheten att ha snöbollskrig :D

Dock var det väldigt väldigt kallt och blåsigt. Man frös nästan fingrarna av sig DX Tur att man hade bil, och inte måste gå fram och tillbaka!

Ridtur i fjällen

När mamma frågade vad jag ville göra i Norge svarade jag ganska snabbt att jag ville rida i fjällen. Ad, samt pappa, tyckte inte heller det var en dålig idé, så därför valde vi att bo på just detta ställe, eftersom det är möjligt att rida i fjällen här.

Vi valde en en timmes tur på islandshästar med en svensk guide. Sjuuukt vad det var roligt! ^^

Först trodde jag att vi bara skulle rida på en vanlig bilväg, men nej, lite senare blev det branta uppför- och nerförsbackar på stening och lerig mark med smala stigar. Mycket spännande! Fast ibland var man en aning skraj att hästen skulle ramla ner för branten x)

Jag fick rida på den brunvita hästen Spjoli. Han var mycket snäll enligt mig! Fast lite busig kunde han nog vara x) På bilden är han på väg in till sadelkammaren för att äta godis, fast han inte fick.

För de som tycker om att rida, vare sig de är bra på det eller ej, så rekomenderar jag verkligen ridturer i fjällen! Tänk, du får se fina vyer och du behöver inte ens gå själv x)

Jag filmade lite under ridturen, men kunde inte lägga upp filmen ännu, pga internet problem. Men jag gör det senare i stället ^^

Lom

Idag har det hänt en hel del. Men jag kan börja med att berätta hur dagen började.

På vägen till vårt mål åkte vi igenom den lilla byn Lom, och idag åkte vi dit igen för att äta lunch. Igenom Lom rinner en stor flod med klar turkost vatten. Sjukt fin! ^^

Forsen var kanske litet för häftig för att jag skulle vilja ha den på min bakgård. Den skulle föra allt för mycket oljud x)

Jag idag ↓ (en aning bekymrad över den häftiga blåsten)

Lom är en plats fuuullllll av turister. Där finns också Norges största stavkyrka, om jag minns rätt.

Det som är en aning störande med norrmän är att de bara äter smörgås hela tiden. Jag har konstaterat det förr och gör det igen. Allt de äter är bröd, och det är först på kvällen de äter något ”vettigt” :P

För dem är det knappast särskilt märkvärdigt, men för mig och säkert många andra som är ovana är det inte rooolliiiiigt DX Det fanns inte ens pommes frites vid stället vi åt lunch. Det bjöds endast på bröd med innehåll, dvs hamburgare.
Men nåjaa, man klarar ju nog sig på bröd också ^^

I Lom köpte vi kort och mat och allt möjligt, och sedan skyndade vi oss tillbaka till lägenheten för att byta kläder. Hästarna väntade på oss ;)

Framme i Norge!

Efter en ca 11 timmars bilresa har vi äntligen kommit fram till Norge, vid Galdhøpiggen.

Vi är högt uppe bland fjällen i en liten by med stugor och lägenheter. Vi bor i en lägenhet som är mycket större än vad jag hade förväntat mig. Här finns liksom tre sovrum + två badrum med dusch samt ett kök. Helt megaaaa. Jag valde att sova i köket eftersom jag gillade sängen som fanns där (lägenheten hade sammanlagt 11 sängar… x) no idea why).

Några bilder på utsikten vid platsen där vi bor:

I morgon skall pappa, Ad och jag rida på var sin häst med en guide ut på tur någonstans, och senare skall vi antagligen åka ännu högre upp till fjällen med bil, för att se hur det ser ut där :D

Och ja, som ni märker finns det internet här i alla fall :P Så jag kan blogga hur mycket jag vill ^^ Yay!